Informatyk, podróżnik, fotograf

Informatyczne podejście do życia w obrazkach, kolorach i dźwiękach

Kamil Porembiński

Tajemniczy numer 08 - policyjny podsłuch czy awaria w systemie telefonii komórkowej?

- Sprawdźcie, czy podsłuchuje was policja. To łatwe, bo mają jakąś lukę w systemie komputerowym. Należy z komórki wybrać numer 08. Jeśli zgłosi się komenda, możecie aparat wyrzucić na śmietnik, bo jesteście namierzani - taką informację otrzymali dziennikarze "Expressu Ilustrowanego" od zbulwersowanego czytelnika.

Sprawdziliśmy i faktycznie z kilku numerów (m.in. ze służbowej komórki dyżurnego reportera) niespodziewanie dodzwoniliśmy się do Komendy Miejskiej Policji!

Co ciekawe, takie przypadki potwierdzili też zaniepokojeni łodzianie zajmujący się biznesem. Okazało się również, iż w ich aparatach nie było śladu po takim połączeniu. Zapisywały się natomiast takie numery, jak np. 04, 05 itd...

- Halo. Dlaczego dodzwoniliśmy się do policji? Nie mieliśmy takiego zamiaru - zapytaliśmy wczoraj funkcjonariusza w komendzie miejskiej, gdy wystukaliśmy 08 z redakcyjnej komórki.

- Musieliście wykręcić numer 112.

- Nie. Na pewno nie wykręcaliśmy tego numeru.

- No to ja nie wiem, gdzie trzymacie komórki - stwierdził i odłożył słuchawkę.

Zrobiliśmy kolejny eksperyment. Z "zainfekowanego" numerem 08 telefonu wyjęliśmy kartę SIM i przełożyliśmy ją do innego aparatu. Po wybiciu wspomnianych dwóch cyfr otrzymaliśmy komunikat "błąd numeru". Połączenia z policją nie było... Następnie do "zainfekowanej" komórki włożyliśmy kolejną kartę z aparatu, z którego poprzednio nie mogliśmy dodzwonić się do komendy. Połączenie z dyżurnym policji uzyskaliśmy bez problemu!

O wyjaśnienia zwróciliśmy się do biura prasowego sieci Era, bo do niej należały telefony, w których po wybraniu 08 w niezrozumiały sposób łączyliśmy się policją.

- Nie słyszałem nic o tym, aby w Erze i innych sieciach funkcjonowały dwucyfrowe numery - mówi przedstawiciel sieci telefonii komórkowej Era. - Jestem zdziwiony, że wykręcając taki numer gdzieś się państwo dodzwoniliście. Do tej pory nikt nie zgłaszał nam takiego przypadku. Nie wiem, dlaczego nie ma śladu po takim połączeniu.

A co na to Komenda Miejska Policji w Łodzi?

- Mnie na ten temat nic nie wiadomo. Nie mamy wpływu na to, jakie rozmowy są do nas przekierowywane. Pierwszy raz słyszę, żeby taka sytuacja miała miejsce. To sprawa operatora - mówi podinspektor Mirosław Micor. Na pytanie o podsłuch odpowiada śmiechem.

Dlaczego więc dzwoniąc wczoraj pod 08 w ciągu kilkunastu godzin z kilku telefonów łączyliśmy się z policją? Jest jednak jeszcze jedno prawdopodobne wytłumaczenie tego faktu. Otóż podobno w niektórych modelach telefonów używanych w Polsce i jednocześnie na Zachodzie numer 08 był do niedawna stosowany zamiennie ze 112 jako alarmowy. Może nadal gdzieniegdzie funkcjonuje? Tylko dlaczego policja i Era nic o tym nie wiedzą?

Źródło: Elżbieta Włodarczyk, Piotr Polowy - Express Ilustrowany

Sprawdziłem właśnie w pracy ten fant. Każdy telefon zachowywał się inaczej. Wszystkie telefony to NOKIe. Moja komórka 6021 wypisała na ekraniku: "Odpowiedź sieci nierozpoznana". Na innym telefonie usłyszałem tylko komunikat "Wybrany numer jest za krótki. Prosimy wybierz poprawny numer". Na trzecim telefonie po wybraniu numeru 08 na ekranie pojawił się napis "Próba połączenia z numerem alarmowym" i połączyło mnie z policją. Fajnie :)

ikonka 27 października 2007, 06:38:53

Komentarze

radmen, 27 października 2007, 08:31:50

cos jeszcze ?
Sorry, ale chyba zaczne przeklinać, bo ten tekst to jakaś bzdura…

Już kilka(naście?) lat temu Panasonci wykorzystywały ten numer jako odpowiednik 112, podsłuch ? Nie wierzę w coś równie idiotycznego, prędzej bym powiedział, że to faktycznie numer alarmowy —,—

Koval, 27 października 2007, 08:43:46

czyli kolejna dziennikarska plotka

paszczak000, 27 października 2007, 08:51:23

Taka jest moc plotki :) Ciekawe ile ludzi wyrzuci telefony :D

ikonka Tomasz Wysocki, 27 października 2007, 08:51:43

Nie ma to jak układanie bzdurnych teorii spiskowych… W niektórych telefonach 08 to po prostu ALIAS na 112 i tyle. Dowód: w telefonach komórkowych, gdy klawiatura jest zablokowana, da się wybierać tylko zaprogramowane przez producenta numery awaryjne. W moim telefonie są to:
112, 911 i właśnie 08. Co do zapisywania w pamięci rozmów, to zachęcam do zadzwonienia na 112, nie sprawdzałem, ale skoro 08 się nie zapisało to pewnie i 112 się nie zapisze.

A po co takie „08”. Wyobraź sobie, że jesteś związany lub niepełnosprawny. 08 jest łatwiejsze do wykręcenia niż 112.

PS. 08 da się wybrać nawet jak karta SIM jest wyjęta.

paszczak000, 27 października 2007, 09:18:37

A mi się 08 zapisało w historii wybieranych ;-)

Tyle, że szpiegowanie miało się skończyć wraz z odejściem Kaczyńskich. Więc o co chodzi? :D

ikonka Michał Górny, 27 października 2007, 09:49:35

Cóż, PiS już zaczyna zastraszanie obywateli nową władzą q ;.

paszczak000, 27 października 2007, 11:05:07

Hehehe :) PiS – my tu jeszcze wrócimy ;-)

skkf, 27 października 2007, 12:03:11

08 to numer alarmowy u arabów, sprawdź czy masz język arabski w telefonie – jeśli tak to zagadka rozwiązana. Jeśli zaś nie masz, to 08 nie będzie działać.

ikonka Tomasz Wysocki, 27 października 2007, 12:07:18

Być może masz rację, mimo to ja mam w telefonie tylko języki europejskie, a 08 u mnie działa ^^

ikonka arag0rn, 27 października 2007, 12:11:01

Ma rację, w Arabii Saudyjskiej 08 jest alarmowy na pewno – jak w innych krajach arabskich to nie wiem. Firmware może reagować niezależnie od języka, kwestia oprogramowania – nawet u tego samego producenta w różnych modelach może być różnie.

paszczak000, 27 października 2007, 12:33:27

Arabowie nas szpiegują? :>

lsr, 27 października 2007, 13:13:30

Jakoś mnie to nie przekonuje. Bo jeśli wybieram numer alarmowy, to w jakiej postaci jest on wysyłany na centralkę: numerycznej (tj. „08” albo „112”) czy w formie jakiegoś specjalnego unikalnego sygnału rozpoznawanego w jakimś międzynarodowym kodzie jako „połącz z policją”? Bo jeśli w numerycznej, to wszystkie wyjaśnienia kupy się nie trzymają.

ikonka Tomasz Wysocki, 27 października 2007, 13:19:47

@lsr: nie masz racji. Telefon „wie” w jakiej sieci jest zalogowany i bez problemu może „widzieć” jakie są numery alarmowe w tej sieci, bo one są charakterystyczne dla regionów świata. Dlatego jeśli np. telefon znajdował by się w kraju o którym by wiedział, że numer alarmowy to „42”, to mógł by stworzyć aliasy:
112 -> 42
911 -> 42
08 -> 42
I dzwoniąc pod 112 czy 08 dodzwonił byś się tak naprawdę pod 42.

PS. Nie jestem specem od telefonów, jednak to co powiedziałem wynika „na logikę” wynika z wypowiedzi operatorów i tego, że nie w każdym telefonie istnieje alias 08 -> 112.

paszczak000, 27 października 2007, 13:30:27

„112 jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym używanym w sieci telefonów stacjonarnych w Unii Europejskiej jak również w sieci GSM (telefonów komórkowych) na całym świecie.” – Wikipedia.

mls, 28 października 2007, 01:06:49

http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_telephone_number – wyraźnie widać, że w niektórych krajach numer 08 jest po prostu normalnym numerem alarmowym, odpowiednikiem 911 i 112…

lsr, 28 października 2007, 01:11:58

Wyjaśnienie Tomasza Wysockiego o aliasach wydaje się sensowne – o tym akurat nie pomyślałem.

Riddle, 28 października 2007, 18:59:30

IMEI anyone?

Komentować mogą jedynie zalogowani
Składnia Textile Lite jest włączona.

Powered by Jogger. Copyright © 2002-2003 Justin Mecham & JabberPL Group

Licencja: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0